Het is bekend dat een drukke verkeersweg slecht is voor de gezondheid van omwonenden tot op 1000 meter van de weg. Als u op google zoekt op “verkeer luchtvervuiling gezondheid” ziet u nu ongeveer 51.000 resultaten. Zoeken op moeilijker woorden zoals “verkeersgerelateerde luchtvervuiling gezondheid” levert ongeveer 4.790 resultaten.
Het heeft weinig zin al die studies, rapporten en commentaren hier te herhalen. Relevanter is de vraag wat is er praktisch aan te doen. Het verkeer neemt immers ieder jaar met 2-3% toe gemiddeld en dat maakt het probleem steeds groter. Achtergrondvervuiling door talloze andere bronnen is al nauwelijks te verminderen ondanks strenge maatregelen. Verkeersgerelateerde luchtvervuiling komt ook niet alleen door benzine/diesel verbruik. Remmen, optrekken, slijtage aan de weg, banden, motor, ophanging etc. draagt voor bijna 50% bij aan luchtvervuiling. Mede daarom bieden electrische auto’s ook geen oplossing zolang ze alleen rijden met veel belastingeld en zelfs dan burgers ze niet kopen gezien de beperkingen qua rijafstand, oplaadtijden, oplaadpunten etc. Euro 5 lijkt vooral theoretisch een verbetering te betekenen. Verkeer verbieden en burgers dwingen naar openbaar vervoer en de fiets is politiek niet haalbaar. Snelheidsbeperking is politiek ook lastig.
Serieuze suggesties wat dan wel, zijn welkom op dit blog. Wij hebben er maar één. Er wordt veel geinvesteerd in wegen. Er bestaat een traditie om toegenomen verkeersaanbod te ontlasten via nieuwe wegen door de polder. In veel gevallen zijn die nieuwe wegen alternatieven voor drukke wegen door bebouwde kommen. Overheden houden met die gezondheidaspecten van drukke wegen door bebouwde kommen bijna nooit rekening. Ondertunneling van die wegen wordt traditioneel afgedaan als te duur. Toch zijn die wegen meestal de kortste routes en kan ondertunneling soms zowel het verkeersprobleem op als het gezondheidsprobleem oplossen. Daarom pleiten wij voor serieuzere kosten/baten analyses waarin de gezondheidsapecten van zowel bestaande als nieuwe wegen door de polder worden meegenomen. Daar mag u het mee oneens zijn.